HTML

szusszanat

vagyok a vagynak...

Friss topikok

linkblog

Archívum

Tatjana levele Anyeginhez

2009.12.07. 23:22 :: Aeemit

Én írok levelet magának -
Kell több? Nem mond ez eleget?
Méltán tarthatja hát jogának,
Hogy most megvessen engemet.
De ha sorsom panaszszavának
Szívében egy csepp hely marad,
Nem fordul el, visszhangot ad.
Hallgattam eddig, szólni féltem,
És higgye el,hogy szégyenem
nem tudta volna meg sosem,
Amig titokban azt reméltem,
Hogy lesz falunkban alkalom,
S hetenként egyszer láthatom;
Csak hogy halljam szavát, bevallom,
Szóljak magához s azután
Mind egyre gondoljak csupán,
Éjjel-nappal, míg újra hallom.
Mondják untatja kis falunk,
A társaságokat kerüli,
Mi csillogtatni nem tudunk,
De úgy tudunk jöttén örülni.

Mért jött el? Békességesen
Rejtőzve mély vidéki csendbe,
Tán meg sem ismerem sosem,
S a kínt sem, mely betört szívembe;
Tudatlan lelkem láza rendre
Enyhülne tán s leszállana,
S akit szívem kíván, kivárva,
Lennék örök hűségű párja
S családnak élő, jó anya.

Másé!... A földön senki sincsen,
Kinek lekötném szívemet.
Ezt így rendelte fenn az isten...
Tied szívem, téged szeret!
Ó, tudtam én, el fogsz te jönni,

Zálog volt erre életem;
Az égieknek kell köszönni,
Hogy sírig őrzőm vagy nekem...
Rég álomhős vagy éjjelemben,
Látatlan is kedveltelek.
Bűvöltek a csodás szemek,
Rég zeng hangod zenéje bennem...
Nem álom volt, színezgető!
Beléptél, s ájulásba hullva,
majd meglobbanva és kigyúlva
Szívem rádismert: ő az, ő!
Nem a te hangod szólt-e újra,
Ha egy csendes, bús napon
Ínséges szívekhez simulva
Vagy imádságban leborulva
Altattam égő bánatom?
Nem te vagy itt árnyékalakban
S nézel reám e pillanatban
Az áttetsző homályon át?
Nem te hajolsz párnámra éjjel,
Suttogsz: szerelemmel, reménnyel
Enyhíted lelkem bánatát?
Ki vagy? Őrangyal vagy te, féltőm?
Vagy ártóm és gonosz kisérőm?
Döntsd el hamar, hogy lássak itt.
Lelkem talán csak vágya csalja,
Tapasztalatlanság vakít,
S az égi kéz másként akarja...
Hát jó. Sorsom gyanútlanul
Gyónásommal kezedbe tettem,
Előtted könnyem hullva hull,
Könyörgök: védj, őrködj felettem...
Gondold el, mily magam vagyok,
Nincs egy megértő lelki társam,
Így élek néma tompulásban,
Én itt csak elpusztulhatok.
Várlak: emeld fel árva lelkem,
Nézz biztatón, ne adj te mást-
Vagy tépd szét ezt az álmodást
Kemény szóval. Megérdemeltem.
Végzem! Átfutni nem merem,
Megöl a félelem s a szégyen,
De jelleme kezes nekem,
Bizom: a sorsom van kezében..
.

(Puskin)

Valamikor én is megírtam a magam leveleit. Most meg elképzelhetetlennek tartom. Mert már nem merek, vagy inkább képtelen vagyok hinni az ilyesmiben. Legfeljebb titokban, a másodperc töredékéig, amíg egy faág megmoccan a szélben, vagy egy kavics megcsikordul a talpam alatt.

Van, aki azt mondja, hogy fő a racionalitás és felesleges dolgokba ne lovalljuk bele magunkat. És van, aki azt mondja, hogy megérte minden egyes életszagú másodperc, bármibe került is. Én meg megfeneklettem az időben és a térben. Rezgek csak egy helyben, közben elképzelem, hogy a testemet alkotó molekulák meg a mindenféle kristályrácsok folyamatosan rezgésben vannak és ezek is apró, rezgő részekből állnak, le, egészen a személytelen és hideg anyag legmélyéig. És minden érzés csupán az az energia, amit a rezgés generál. Akkor mire jó mindez?

Az irodalom még mindig veszélyes dolog és alig változott valami a Werther óta. Nem kívánok közhelyes lenni, de hadd nyissam meg az ősi vitát újra: valóban léteznek azok az érzések, amelyeket a fim és a könyv közvetít, vagy mindezek csak felerősített, sarkított kivonatai az emberi léleknek? És ha mégis képesek lennénk így érezni, nem a könyvek és a filmek mondják-e meg nekünk, hogy így kell éreznünk? És innentől kezdve mi a valóság? Hisz ilyen alapon a leírtak is létezők és valósak. (Fogalmam sincs, ki írt már erről, csak egy rozzant bölcsész vagyok. És vagyok a vagynak. Akkor is.)

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hermelinesholgy.blog.hu/api/trackback/id/tr191582033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wassernixe · http://wassernixeblog.blogspot.com/ 2009.12.08. 20:13:13

szerintem az irodalom valóban létező emberi érzelmeken, helyzeteken és lehetőségeken alapszik. akkor is, ha néha sarkít.nem pedig fordítva működik a dolog. minél jobban figyelem a világot, magam körül is ilyeneket veszek észre, a valós emberek történetei néha tényleg olyanok, mintha egy regényből léptek vona elő. mindenkinek vannak ilyen epizódjai. egy regényben olvastam, hogy a művészet,az maga az élet, csak más ritmusban.

Aeemit 2009.12.13. 18:43:15

@wassernixe: De akkor a művészet azonos az élettel? Tehát a művekben/en szereplő lények valósak a saját univerzumukon - és akár a mi terünkön - belül is? Akkor mennyivel vagyok valósabb Tatjananál? (rein Theoretisch)

jurgen 2009.12.13. 22:02:15

Ööö, izé, csajok, nincs kedvetek inkább meginni egy jó hideg csapolt sört valamikor? Jó sört csinálni, igazi művészet. És merje nekem valaki azt mondani, hogy a tegnap este legurított három Becks nem valós... :D

Aeemit 2009.12.14. 16:29:38

@jurgen: nyilván teoretikus kérdés a dolog, és bármikor szívesen legurítok veled akárhány sört, de a tegnapi söröd neked valósabb az én tegnap esti sárkányos kalandomnál???? (az Eragont olvasom, hogy konkrétabb legyek) :)

wassernixe · http://wassernixeblog.blogspot.com/ 2009.12.14. 18:31:33

aeemit, szerintem a sajat maguk modjan valosak a lenyek, vagyis valos az amit ereznek, gondolnak, mi is erezhetjuk, gondolhatjuk uazt. ez nem jelenti azt, hogy ezt okvetlenul at is fogjuk elni, de megeshet. de a muveszet nem azonos az elettel, regi hulye hasonlat, de olyan, mint egy tukor. raadasul ha masfele forgatod, mindig mast mutat. lehetoseget, ha ugy akarod torzitott valosagkepet. de csak azt lehet torzitva, mas ritmusban abrazolni, ami mar amugy is van, valodi.
@jurgen, most a forralt bornak van szezonja, bird ki pentekig

wassernixe · http://wassernixeblog.blogspot.com/ 2009.12.14. 18:38:30

eszembe jutott a tükörről valami,megkerestem. idézhetek? idézek:
"A fantasy - és bizonyos szempontból minden történet az - egy tükör. Torz képet adhat ugyan és elrejthet dolgokat, negyvenöt fokos szögben a valósághoz képest, de mindig tükör marad, aminek segitségével elmesélhetünk olyan dolgokat, amiket amúgy nem látnánk. (A tündérmesék, amint arra G. K. Chesterton egyszer rámutatott, több mint igazak. Nem azért, mert megmutatják, sárkányok léteznek, hanem azért, mert azt mondják el nekünk, hogy a sárkányokat le lehet győzni.)" Neil Gaiman
Kb. én is ezt gondolom az irodalomról úgy általában, de Gaiman gondolta előbb meg ő is az okosabb, én csak csatlakozom.

Aeemit 2009.12.21. 09:55:47

@wassernixe: És akkor ott van még az emlékezet kérdése is, hiszen az irodalom a kollektív emlékezet része, s "...ahogy a valóságban megtörtént dolgokat el tudjuk felejteni, az is lehet, hogy néhány olyan dolog, ami sohasem történt meg, úgy él az emlékezetünkben, mintha megtörtént volna" (G. G. Márquez: Bánatos kurváim emlékezete)
Szóval már megint ingoványos a talaj...:)))
süti beállítások módosítása